Causerie "Nieuwe perspectieven op de kunst van James Ensor"

Datum:
woensdag, 26 juni, 2024 - 18:00
Plaats:
Universitaire Stichting
Afspraak:
woensdag 26 juni 2024 om18 u.

Woensdag 26 juni 2024 (ipv Woensdag 5 juni) om 18 u: In dit feestelijk Ensor-jaar laten we graag een Ensorkenner aan het woord. Dr. Herwig Todts, senior curator in het KMSKAntwerpen, zal de leden en genodigden onderhouden over "Verrukkelijke turbulentie: nieuwe perspectieven op de kunst van James Ensor". De causerie (N/F) wordt ingeleid en geanimeerd door Prof. Francisca Vandepitte, Conservator Moderne kunst KMSKB, deeltijds docent aan de VUB.

Na de causerie volgt een hapje en een drankje.

Deelname: 25€ p.p. Inschrijven vóór 19 juni. Inschrijvingsformulier.

De Causerie

Wanneer we het over Ensor hebben, dan gaat het bijna altijd over “de getormenteerde, rebelse, excentrieke eenzaat achter het masker”. Die biografische obsessie is niet factcheckproof en verhindert bovendien een goed begrip van zijn kunst. Ensor was om te beginnen parttime kunstenaar die bovendien hoofdzakelijk op verplaatsing in Brussel speelde. Doelbewust, nagenoeg projectmatig, realiseerde hij een uiterst gevarieerde oeuvre. Ensor was veel meer dan “le peintre des masques”. Maar we mogen zijn multimediale uitstappen als musicus, schrijver en “literair performer” ook niet uit het oog verliezen. Een grondige analyse van Ensors geschriften, brieven en teksten, nieuw stilistisch en materiaal-technisch onderzoek, laten ons toe om Ensors vernieuwende, af en toe baanbrekende zoektocht naar “verrukkelijk turbulente” beelden beter te begrijpen.

De spreker

Herwig Todts (1958) studeerde kunstgeschiedenis bij de Ensorkenner Marcel De Maeyer aan de universiteit Gent en promoveerde tot doctor in de kunstwetenschappen op een proefschrift getiteld “James Ensor occasioneel modernist. Ensors maatschappelijke en artistieke opvattingen en de interpretatie van zijn kunst.” Hij Is senior curator in het KMSKantwerpen. Hij publiceerde en organiseerde tentoonstellingen in binnen- en buitenland over beeldende kunsten in de 19de en 20ste eeuw, het Naturalisme in Europa, Henri De Braekeleer, James Ensor, Rik Wouters, Maurice Gilliams. Hij was Gastdocent kunsthistorisch onderzoek Universiteit Utrecht Geesteswetenschappen en leidt het Ensor Research Project van KMSKA in samenwerking met Universiteit Antwerpen (Axis).

Inschrijven en betalen vóór:
19 juni