Club Activiteiten

De Universitaire Stichting biedt elk jaar een ruim aanbod van kwaliteitsvolle activiteiten aan de Club-leden aan.
Voor meer informatie klik op de foto of de titel.

 - (
donderdag, 8 november, 2018 - 20:15 tot woensdag, 27 maart, 2019 - 20:15
)

De Universitaire Stichting kan aan haar leden goede plaatsen aanbieden voor vier voorstellingen in de Théâtre National.
Bovendien kunnen we een zeer interessante prijs aanbieden voor een abonnement op de vier voorstellingen.
De prijs voor het abonnement is 77 € p. p.
Om in te schrijven voor het abonnement klik hier.
Inschrijving en betaling van het abonnement vóór 24/10/2018.

Voor informatie over de individuele voorstellingen en voor inschrijving op de individuele voorstellingen klik op de datum van de voorstelling.

Donderdag 8 november 2018 om 20.15 u.: « Ithaque » van Christiane Jatahy (27 € p.p.)
Donderdag 17 januari 2019 om 20.15 u.: « La Reine Lear » van Tom Lanoye en Christophe Sermet, met de Cie. du Vendredi  (27 € p.p.)
Donderdag 24 januari 2019 om 20.15 u.: « Guerre et Térébenthine » van Stefan Hertmans en Jan Lauwers met de Needcompany (27 € p.p.)
Dinsdag 26 maart 2019 om 20.15 u.: « L’humanité » van Arnon Grunberg met Josse De Pauw en Kris Defoort (20 € p.p.)

 - (donderdag, 6 december, 2018 - 14:00)
Dit academiejaar was het onderwerp het toenemend gebruik van het Engels in het hoger onderwijs, met de uitdagende titel
Towards Anglophone universities?
Het Ethisch Forum 2018 ging door op donderdag 6 december 2018 van 14 tot 18 u., in de Universitaire Stichting.
Voor een uitgebreide beschrijving van het onderwerp en het programma wordt verwezen naar de website  van EF 2018.
Op die website zijn eveneens de PowerPoint-presentaties en andere relevante documenten opgenomen in de downloads sectie.
 - (dinsdag, 8 januari, 2019 - 20:00)

Dans met Anne Teresa De Keersmaeker, Rosas, B'rock Orchestra, Amandine Beyer) 

De zes Brandenburgse concerten (J.S. Bach)

Toen Anne Teresa De Keersmaeker in 1980 in New York aan Violin Phase werkte, speelde er naast de muziek van Steve Reich slechts één andere opname in de studio: de Brandenburgse Concerten van Bach. “Zijn muziek draagt voor mij als geen ander de beweging, de dans in zich, en weet de grootste abstractie te combineren met een concrete, lichamelijke en misschien juist daardoor ook transcendente dimensie.” In de zes concerti grossi gebruikt Bach de instrumenten uit het barokorkest in verschillende, vaak gedurfde constellaties. Hiertegenover zet De Keersmaeker zestien dansers uit verschillende Rosasgeneraties. Na de creatie Mitten wir im Leben sind/Bach6cellosuiten en net als in Vortex Temporum (2013), benadert ze de muziek als partituur voor de dans, waardoor Bachs polyfonische meesterschap als het ware wordt belichaamd. De concerti worden live uitgevoerd door het barokensemble B’Rock. Violiste Amandine Beyer, met wie De Keersmaeker reeds de voorstelling Partita 2 maakte, neemt de muzikale leiding op zich.

Prijs voor de Universitaire Stichting : cat .1 : 47 € - cat. 2 : 37 €    CAT. 1 en CAT. 2 VOLZET

 - (donderdag, 17 januari, 2019 - 20:15)

La Reine Lear de Tom Lanoye et Christophe Sermet avec la  Cie. du Vendredi

Taal: Fr - Boventitels: geen

Prijs voor de Universitaire Stichting: 27 € (grande scène)

Inschrijving

Zes jaar na het succes van hun Mamma Medea, treffen Tom Lanoye en Christophe Sermet elkaar weer voor een nieuwe kijk op een van Shakespeares klassiekers: King Lear.
De Vlaamse schrijver maakt van de oude koning een vrouw en plaatst het intrige in een heel hedendaags kader. De handeling vindt plaats in het hart van de internationale financiële wereld, een virtueel gebied waar het lijf het gelag betaalt.

Koningin Lear bestiert een onmetelijk zakenimperium. Ze ontbiedt haar drie zonen om een verdacht grote erfenis te verdelen. Maar voordat ze daartoe overgaat, eist die dominante, verstikkende moederfiguur dat de zonen haar in woorden hun liefde verklaren. Een van hen, Cornald, weigert toe te geven aan de zucht naar vleierij en vlucht naar een ontwikkelingsland, om daar het concept van microkrediet te ontwikkelen.

Zo begint de tragedie, in een zowel financieel als klimatologisch stormklimaat. De jonge Cornald overleeft het niet en de rest van de ‘familie Lear’ verscheurt elkaar, terwijl het bedrijf murw wordt gebeukt door de concurrentie.

De brute kracht en het geweld van Shakespeares King Lear blijven bij Tom Lanoye intact. In zijn bewerking staat de taal centraal – niet de tekst, maar de taal. Een taal van vlees en bloed, vol grillen, die de lichamen in beweging brengt.

Informatie over parking: Interparking biedt aan de bezoekers van Théâtre National een speciaal tarief « soirée » aan in de  parkings Alhambra, De Brouckère en Monnaie (5€, wijzigingen voorbehouden).
Voor elke gebruiker in de week die binnenrijdt na 18 u., geen beperking op zon- en feestdagen.
De parkingscheques dienen te worden genomen bij de ingang van Théâtre National.

 - (donderdag, 24 januari, 2019 - 20:15)

Guerre et térébenthine, van Stefan Hertmans en Jan Lauwers met de Needcompany

Taal: FR - Boventitels: Ned/Eng

Prijs voor de Universitaire Stichting: 27 €

Inschrijving

Jan Lauwers, bekend van het succesvolle De kamer van Isabella (2004), gaat een nieuwe uitdaging van formaat aan: de bewerking van een bekende, erkende en uitvoerig bekroonde tekst. De tekst van een vriend, bovendien. Stefan Hertmans baseerde zijn roman op de oude cahiers die zijn grootvader Urbain Martien hem vlak voor zijn dood toevertrouwde. Daarin beschreef Urbain de belangrijke momenten in zijn leven: de armoedige kinderjaren in het Gent van voor 1900, de gruwel van de Eerste Wereldoorlog, zijn jonggestorven grote liefde, en ook zijn ideeën over de schilderkunst die hij beoefende. Die cahiers waren een uitlaatklep, een manier om zijn verdriet te overstijgen.

In zijn bewerking vertrouwt Jan Lauwers de centrale rol van de vertelster toe aan de fantastische Viviane De Muynck. Daarnaast wordt het verhaal ook voortgestuwd door muziek (componist Rombout Willems schreef een stuk voor piano, cello en viool), dans en beeld. De voorstelling is een beklijvende evocatie van het harde leven aan het begin van de 20ste eeuw en van de brutaliteit van de oorlog. Een wereld die niet meer bestaat.

Informatie over parking: Interparking biedt aan de bezoekers van Théâtre National een speciaal tarief « soirée » aan in de  parkings Alhambra, De Brouckère en Monnaie (5€, wijzigingen voorbehouden).
Voor elke gebruiker in de week die binnenrijdt na 18 u., geen beperking op zon- en feestdagen.
De parkingscheques dienen te worden genomen bij de ingang van Théâtre National.

 - (woensdag, 30 januari, 2019 - 20:00)

Met de Universitaire Stichting naar de Opvoering van "Ouder Kind" van Raven Ruëll en Bruno Vanden Broeche, in de Koninklijke Vlmaamse Schouwburg, op 30 januari 2019.

Gesproken taal: Nederlands. Geen ondertiteling.

 Prijs Universitaire Stichting 20 € (cat. 1)

.Inschrijven en betalen voor 10/12/2018.

Inschrijvingsformulier

Meer info:

Een jongen is opgegroeid 
Met verhalen
Verhalen van zijn vader
 
Op een heldere ochtend in januari 
Staat hij
Met een trillend blad papier
In zijn handen 
Aan de deur van zijn vaders 
Werkkamer 

Hij klopt aan
Hij hoort een diep en rustig
 ‘Ja’
En gaat naar binnen. 

Welke woorden dringen zich op als vele dingen die van waarde zijn, dreigen verloren te gaan? OUDER KIND is een dialoog over bloedbanden en verbeelding. 

 - (dinsdag, 12 maart, 2019 - 12:30)

Lunch-debat met prof. Dr. Steven Van Hecke (Vergelijkende en Europese Politiek KU Leuven) (Nl) en prof. Dr. Mario Télo (Département de Science Politique ULB)  (Fr).
Moderator prof. Laurent Van Depoele.

Volgende problematiek zal beproken worden:

1.     Welke is de mogelijke nieuwe samenstelling van het EP na het wegvallen van de Britse zetels en de gewijzigde zetelverdeling, vooral rekening houdende met de verwachte sterke opkomst van euro-sceptische, populistische en zelfs anti-europese partijen. Zal dank zij de samenwerking met “En Marche” van President Macron de ALDE-fractie  een belangrijkere rol spelen? Zullen deze mogelijke wijzigingen een einde maken aan het klassieke machtsoverwicht van christen-democraten (EVP) en sociaal-democraten (SED)? Blijft het concept van de “spitzenkandidaten” houdbaar rekening houdend met art. 17§7 van het EU-Verdrag waardoor theoretisch een clash kan ontstaan tussen de Europese Raad en het EP?

2.     Hoe stellen de belangrijkste Europese politieke formaties zich op met betrekking tot de key issues die de komende vijf jaar het Europese beleid zullen domineren : migratie, klimaat en vergroening van de economie, ecologie en sociaal beleid, buitenlands- en defensiebeleid,  een evolutie naar “meerdere Europa’s” (Hanzelanden, Visigrad landen…) en de aanpassingen van het Europese raderwerk….?

Prijs: 33 € voor leden US en partner, 38 € voor niet-leden.

Inschrijving.

 - (dinsdag, 26 maart, 2019 - 20:15)

L’humanité, van Arnon Grunberg met Josse De Pauw en Kris Defoort

Taal: Fr/Ned - boventitels: Fr

Prijs voor de Universitaire Stichting: 20 €

Inschrijving

‘Geen beest is zo belasterd als de mens.’ Zo luidt de openingszin van De Mensheid Zij Geprezen, Arnon Grunbergs essay uit 2001.

Met Grunbergs theorie als uitgangspunt verschijnt Josse De Pauw op het toneel in de rol van de advocaat die de verdediging van de onterecht bekritiseerde mens op zich neemt. Samen met pianist Kris Defoort, die hem met zijn composities en improvisaties begeleidt, houdt hij een groot pleidooi waarin hij allerlei kunstenaars en denkers de mantel uitveegt. Zo verwijt hij Stanley Kubrick, Balzac, Bertolt Brecht of nog Francis Bacon dat ze louter de slechtste kanten van de mens lieten zien. In zijn poging tot rehabilitatie krijgt hij hulp van de Amerikaanse sopraan Claron McFadden.

Josse De Pauw schittert wederom in dit poëtisch-muzikale genre dat hij als geen ander beheerst. In deze grappige en briljante voorstelling laat hij de Nederlandse schrijver zelf de rol van mens spelen: onvolmaakt en alleen, als vastgeklonken aan de roeimachine waarop uit alle macht probeert aan zijn "condition humaine" te ontsnappen.

Informatie over parking: Interparking biedt aan de bezoekers van Théâtre National een speciaal tarief « soirée » aan in de  parkings Alhambra, De Brouckère en Monnaie (5€, wijzigingen voorbehouden).
Voor elke gebruiker in de week die binnenrijdt na 18 u., geen beperking op zon- en feestdagen.
De parkingscheques dienen te worden genomen bij de ingang van Théâtre National.

 - (
dinsdag, 14 mei, 2019 - 10:00 tot zaterdag, 18 mei, 2019 - 23:30
)

De Universitaire Stichting organiseert een vierdaagse reis naar Lissabon aan, een stad in West-Europa, boordevol geschiedenis en verhalen. Van 14 tot 18 mei 2019 gaan we op ontdekking naar privé-  en openbare collecties, oude of hedendaagse, seculiere of religieuze, kortom naar het verhaal van enkele van de meest interessante kunstverzamelingen van Lissabon. Voor de organisatie van deze reis rekenen we op de medewerking van Dr. Ana Paula Rebelo Correia, Doctor in de Kunstgeschiedenis, onderzoeker en professor, evenals op de medewerking van Prof. Dr. Em. Axel Gryspeerdt, UCLouvain, voorzitter van de Fondation Collectiana, lid van de Club van de US.

Hieronder de link naar het (voorlopig) programma.

VOLZET

 - (donderdag, 16 mei, 2019 - 18:00)

Opera “Tristan & Isolde” (R. Wagner)

“Aangezien ik in mijn leven nooit echt het liefdesgeluk heb ervaren, wil ik een gedenkteken oprichten voor deze mooiste aller dromen, een werk waarin van begin tot einde deze liefde volledig tot uitdrukking kan komen”, zo schreef Richard Wagner aan Franz Liszt in december 1854. In die periode maakte hij de eerste schetsen voor Tristan und Isolde. Wagner vatte zijn opera op als een omvattende dialoog van twee geliefden, Tristan van Cornwall en de Ierse prinses Isolde, die aan koning Marke wordt uitgehuwelijkt. Tristan und Isolde is Wagners hymne aan de liefde en aan de dood, waarmee hij resoluut nieuwe wegen insloeg op harmonisch, melodisch en esthetisch vlak. Met beeldend kunstenaar Alexander Polzin ambieert Ralf Pleger, gelauwerd cineast van innoverende muziekfilms, een onderdompeling in de wagneriaanse verbinding van tekst en muziek. Een concept dat Alain Altinoglu alle ruimte biedt om deze partituur in zijn kosmische dimensie te laten weerklinken.

Prijs voor de Universitaire Stichting: cat. 1  : 144 € - cat. 2 : 119 €

Inschrijvingsformulier

We hebben eveneens plaatsen voor de voorstelling op zondag 19 maart 2019 om 15 u., maar enkel in Cat. 1. Om in te schrijven voor deze datum, klik hier.