Club Activiteiten

De Universitaire Stichting biedt elk jaar een ruim aanbod van kwaliteitsvolle activiteiten aan de Club-leden aan.
Voor meer informatie klik op de foto of de titel.

 - (
maandag, 24 september, 2018 - 07:00 tot zondag, 30 september, 2018 - 22:30
)

De Universitaire Stichting stelt een reis voor naar de prachtige beboste valleien in Thuringen en Sachsen, de streek waar J.S. Bach geleefd en gewerkt heeft. We volgen zijn voetsporen, vanuit Eisenach, zijn geboorteplaats, toto in Erfurt, Arnstadt, Mühlhausen, Weimar, Köthen en tenslotte Leipzig: historische steden waar de herinnering aan Bach nog rondzweeft.  De geleide bezoeken worden zoveel mogelijk aangevuld door muziek en concerten.

Het (voorlopig) programma en het inschrijvingsformulier kunnen door onderstaande links gedownload worden.

 - (dinsdag, 2 oktober, 2018 - 20:00)

 Opera “Die Zauberflöte” (W.A. Mozart)

“De kracht heeft gewonnen en beloont de schoonheid en de wijsheid met een eeuwige kroon!” Met de verheerlijking van die deugden eindigt Die Zauberflöte, een werk dat zich sinds zijn creatie ontpopte tot een symbool van de Europese cultuur. Na zijn memorabele Parsifal en Orphée et Eurydice bij de Munt nodigt de regisseur Romeo Castellucci ons uit om tot het hart van dit meesterwerk van de Verlichting door te dringen. In zijn originele en uitdagende lezing is de triomf van de Zon – de allegorie van de deugden – een zowel verblindende als heilzame utopie. Dirigent Antonello Manacorda, die onlangs met Lucio Silla een jonge, onmiskenbaar toekomstgerichte Mozart liet horen, staat hem terzijde. “Meesterwerken laten nieuwe betekenissen zien wanneer men er nieuwe vragen aan stelt.” (Jean Starobinski) Wedden dat het duo Castellucci-Manacorda ons enkele geheimen onthult van dit door het brede publiek uiterst gewaardeerde meesterwerk?

Prijs voor Universitaire Stichting: cat 1 : 134 €  -  cat. 2 : 104 €

Geen plaatsen meer beschikbaar noch voor Cat. 1, noch voor Cat. 2.

 - (donderdag, 4 oktober, 2018 - 20:00)

Opvoering van "De Blinden" in de Koninklijke Vlaamse Schouwburg, van Josse De Pauw, met Josse De Pauw, Gorges Ocloo en Taka Shamoto

Taal acteurs : Nederlands en Engels.  Boventiteling: Nederlands en Frans

Prijs Universitaire Stichting 20 € (cat. 1)

Inschrijven en betalen voor 8 september 2018.

Inschrijvingsformulier.

Meer info

Sterke teksten hebben in alle tijden iets te zeggen. Meer dan een eeuw geleden schreef Maurice Maeterlinck Les Aveugles, een tekst die vandaag nog altijd leesbaar, zegbaar, zingbaar, beluisterbaar is ... en ook nog ten volle begrijpelijk binnen de eigen tijd. 

Een groep blinden op een eiland, in een bos, in de herfst ... ze horen de zee, de vallende bladeren. Ze wachten op hun gids, hun leider, de priester ... hij die kan zien. Waar is hij? Is hij weggegaan? Voor even of voor altijd? Komt hij terug? Is hij dood? Ze weten niet, ze zien niet, ze wachten. 

De blinden, de aangespoelden, de vluchtelingen, de achtergelatenen ... zij die niet kunnen zien. En de priester, de leider, de gids ... kan hij zien of is hij ziende blind? En het publiek, zij die komen kijken ... kunnen zij zien? 

De Blinden is het derde deel van de Trilogie/Trifonie van Josse De Pauw, na De Helden en De Mensheid. De compositie komt deze keer van Jan Kuijken; Collegium Vocale Gent staat in voor de zang. Met op de planken Josse De Pauw, Gorges Ocloo en Taka Shamoto. 

 

 - (vrijdag, 12 oktober, 2018 - 20:00)

Dans “Sutra” (Sidi Larki Cherkaoui)

“In China werken en creëren, is op zoek gaan naar een ander deel van mezelf, een nog onbekend deel.” Sutra betekende voor Sidi Larbi Cherkaoui een nieuwe stap in de richting van zijn ‘wereld-œuvre’, een creatief universum dat nieuwsgierig is naar de meest diverse culturen, waarin hij voorlopige antwoorden zoekt op zijn existentiële vragen. Ditmaal doet de choreograaf een beroep op vijftien boeddhistische Shaolinmonniken, zelfverdedigingskunstenaars die hij waardeert om hun trefzekere, zuinige gebaren en hun originele, naar eenheid strevende perceptie van de ruimte en het lichaam. Voor Sutra neemt hij opnieuw de Britse beeldend kunstenaar Antony Gormley onder de arm. Die werkte eerder al mee aan Babel (words)Noetic en Icon, producties die onlangs nog in de Munt te zien waren. Gormley bedacht een inventieve en modulaire scenografie, die zijn belangstelling illustreert voor het lichaam en de plaats die het inneemt in de ruimte ... of in de leegte.

Prijs voor de Universitaire Stichting : cat. 1 : 47 € - cat. 2 : 37 €

Inschrijving gesloten.

 - (
donderdag, 8 november, 2018 - 20:15 tot woensdag, 27 maart, 2019 - 20:15
)

De Universitaire Stichting kan aan haar leden goede plaatsen aanbieden voor vier voorstellingen in de Théâtre National.
Bovendien kunnen we een zeer interessante prijs aanbieden voor een abonnement op de vier voorstellingen.
De prijs voor het abonnement is 77 € p. p.
Om in te schrijven voor het abonnement klik hier.
Inschrijving en betaling van het abonnement vóór 24/10/2018.

Voor informatie over de individuele voorstellingen en voor inschrijving op de individuele voorstellingen klik op de datum van de voorstelling.

Donderdag 8 november 2018 om 20.15 u.: « Ithaque » van Christiane Jatahy (27 € p.p.)
Donderdag 17 januari 2019 om 20.15 u.: « La Reine Lear » van Tom Lanoye en Christophe Sermet, met de Cie. du Vendredi  (27 € p.p.)
Donderdag 24 januari 2019 om 20.15 u.: « Guerre et Térébenthine » van Stefan Hertmans en Jan Lauwers met de Needcompany (27 € p.p.)
Dinsdag 26 maart 2019 om 20.15 u.: « L’humanité » van Arnon Grunberg met Josse De Pauw en Kris Defoort (20 € p.p.)

 - (donderdag, 8 november, 2018 - 20:15)

Ithaque (notre Odyssée 1), geïnspireerd door Homeros, van Christiane Jatahy

Taal : Fr/Pt - Boventitels :Fr/En

Prijs voor de Universitaire Stichting: 27 € (grande scène)

Inschrijving

Na het succes in 2017 van What if they went to Moscow? komt Christiane Jatahy terug met een nieuwe creatie. Het vrij op Homerus’ Odyssee gebaseerde Ithaque (Notre Odyssée 1) is het eerste deel van een tweeluik. Deel twee is in 2019 in Théâtre National te zien.

De Braziliaanse artieste, die graag het publiek betrekt in de ontwikkeling van haar verhaal, komt met een verrassende scenografie. Het toneel deelt het publiek in twee tegenover elkaar geplaatste groepen in: aan deze kant Ithaca, met het standpunt van Penelope, aan de andere kant Calypso met Odysseus’ visie. De twee tijdsgewrichten overlappen en beantwoorden elkaar. Ertussenin hangen twee ondoorzichtige gordijnen. Een onbestemde ruimte. Misschien een oversteek …

Beelden van migranten, van grenzen, van het wachten op de terugkeer lopen als een rode draad door de voorstelling. Ithaque houdt niet alleen een spiegel van de huidige wereld voor, maar is ook een bespiegeling over op reis en op de vlucht zijn. Bovenal is het een unieke toneelervaring.

Informatie over parking: Interparking biedt aan de bezoekers van Théâtre National een speciaal tarief « soirée » aan in de  parkings Alhambra, De Brouckère en Monnaie (5€, wijzigingen voorbehouden).
Voor elke gebruiker in de week die binnenrijdt na 18 u., geen beperking op zon- en feestdagen.
De parkingscheques dienen te worden genomen bij de ingang van Théâtre National.

 - (donderdag, 15 november, 2018 - 16:30)

Debat in het kader van de Lezingencyclus "Met Prof. Louis Baeck op reis in het werelddorp", georganiseerd in samenwerking met Prof. Dirk Heremans.

Donderdag 15 november 2018 om 16.30 u.: Debat (N/F):  "Global Finance"
(in relatie met L.Baeck: "De financiële systeemcrisis in geopolitiek  perspectief" Standpunt, juni 2009).

moderator: Dirk Heremans
inleiding: Paul De Grauwe
intervenanten: Peter Praet en Cynthia Van Hulle

Inschrijving.

Debat gevolgd door een walking cocktail.

Inleiding

Professor Louis Baeck had een eigen kijk op de turbulente financiële wereld en de financiële systeemcrisis.
In zijn laatste geschriften over “Systeemverandering in de wereldeconomie en speculatieve bubbels” (2008) en “De financiële systeemcrisis in geopolitiek perspectief” (2009) plaatste hij tal van kritische vraagtekens bij de exuberante turbo van de artificiële financialisering van ons bestel (de alchemie van financiële innovaties, rommelkredieten en transformatie van banken) en uiteindelijk ook bij het dominante neo-liberale Angelsaksische financiële model (maximalisatie korte termijn aandeelhouderswinst, macht van grote institutionele beleggers, financiële deregulering).

De globale financiële wereld confronteert ons vandaag met een aantal trilemma’s. Niet tegelijk verwezenlijkbaar zijn:

  • stabiele wisselkoersen, nationale geldpolitiek, en vrije financiële kapitaalstromen;
  • financiële stabiliteit, nationale financiële regelgeving en toezicht, en wereldwijde financiële integratie.

Dit alles roept interessante vragen op voor een debat over de fundamenten, werking en toegevoegde waarde van ons mondiaal financieel systeem.

  1. Na 10 jaar financiële crisis lijkt de economie volledig hersteld en flaneren de financiële markten weer op ongekende hoogtes? Nochtans blijven er kritische stemmen zoals recent: banken dienen meer gecontroleerd dan kerncentrales (MartinWolff); het financieel systeem is als een cockpit zonder piloot (Joris Luyendijck)?  Gaat de herregulering van banken en hervorming van financiële markten ver genoeg of kan een diepe financiële crisis zich herhalen?
  2. Blijft de monetaire en financiële stabiliteit niet bedreigd door de grote internationale betalingsonevenwichten in een "global finance" wereld?  T.o.v. de gevaren van destabiliserende kapitaalstromen en valutaoorlogen terug naar wereldwijde monetaire en financiële afspraken? Welke verantwoordelijkheden voor surpluslanden (China, Zuid-Korea, Duitsland)?
  3. Welke reële toegevoegde waarde van de exuberante “financialisering” van de economie met geopolitieke weerbots? Terug naar een bescheidener financiële sector, terug in dienst van de reële economie en maatschappelijke welvaart? Vraagtekens bij het dominante Angelsaksische neo-liberale financiële kapitalisme?
  4. Nieuwe uitdagingen van “FIN TECH” innovaties en “BIG DATA” in het digitale tijdperk voor banken en financiële stabiliteit?
 - (woensdag, 19 december, 2018 - 20:00)

Opera “Don Pasquale” (G. Donizetti)

“Ik hou ervan om te schitteren en grapjes te maken.” Aan het woord is de kokette Norina, het vrouwelijke personage dat centraal staat in Don Pasquale, Donizetti’s 64ste opera die een onafgebroken succes kent sinds zijn creatie in 1843. De ervaren theaterman herwerkte een bestaand libretto dat teruggaat op een aloud komisch thema: een oude vrijgezel wil trouwen om zijn erfenis veilig te stellen en wordt daarin op soms hilarische wijze tegengewerkt door een jong koppel dat door zijn plan dreigt benadeeld te worden. Hoewel Donizetti hier de bekende schema’s van de opera buffa toepaste, wist hij dankzij een strak plot, menselijke, geloofwaardige personages en melodieuze recitatieven deze farce naar een hoger niveau te tillen. Regisseur Laurent Pelly kruidt deze humor en wrange tederheid met een dosis surrealisme en brengt zijn bejubelde enscenering naar de Munt, samen met een nieuwe cast en onze muziekdirecteur Alain Altinoglu, voor een gedroomde afsluiter van 2018!

Prijs voor de Universitaire Stichting: cat. 1 : 134 € - cat. 2 : 104 €  Geen plaatsen meer beschikbaar voor Cat. 2.

Inschrijvingsformulier

 - (dinsdag, 8 januari, 2019 - 20:00)

Dans met Anne Teresa De Keersmaeker, Rosas, B'rock Orchestra, Amandine Beyer) 

De zes Brandenburgse concerten (J.S. Bach)

Toen Anne Teresa De Keersmaeker in 1980 in New York aan Violin Phase werkte, speelde er naast de muziek van Steve Reich slechts één andere opname in de studio: de Brandenburgse Concerten van Bach. “Zijn muziek draagt voor mij als geen ander de beweging, de dans in zich, en weet de grootste abstractie te combineren met een concrete, lichamelijke en misschien juist daardoor ook transcendente dimensie.” In de zes concerti grossi gebruikt Bach de instrumenten uit het barokorkest in verschillende, vaak gedurfde constellaties. Hiertegenover zet De Keersmaeker zestien dansers uit verschillende Rosasgeneraties. Na de creatie Mitten wir im Leben sind/Bach6cellosuiten en net als in Vortex Temporum (2013), benadert ze de muziek als partituur voor de dans, waardoor Bachs polyfonische meesterschap als het ware wordt belichaamd. De concerti worden live uitgevoerd door het barokensemble B’Rock. Violiste Amandine Beyer, met wie De Keersmaeker reeds de voorstelling Partita 2 maakte, neemt de muzikale leiding op zich.

Prijs voor de Universitaire Stichting : cat .1 : 47 € - cat. 2 : 37 €    CAT. 1 en CAT. 2 VOLZET

 - (donderdag, 17 januari, 2019 - 20:15)

La Reine Lear de Tom Lanoye et Christophe Sermet avec la  Cie. du Vendredi

Taal: Fr - Boventitels: geen

Prijs voor de Universitaire Stichting: 27 € (grande scène)

Inschrijving

Zes jaar na het succes van hun Mamma Medea, treffen Tom Lanoye en Christophe Sermet elkaar weer voor een nieuwe kijk op een van Shakespeares klassiekers: King Lear.
De Vlaamse schrijver maakt van de oude koning een vrouw en plaatst het intrige in een heel hedendaags kader. De handeling vindt plaats in het hart van de internationale financiële wereld, een virtueel gebied waar het lijf het gelag betaalt.

Koningin Lear bestiert een onmetelijk zakenimperium. Ze ontbiedt haar drie zonen om een verdacht grote erfenis te verdelen. Maar voordat ze daartoe overgaat, eist die dominante, verstikkende moederfiguur dat de zonen haar in woorden hun liefde verklaren. Een van hen, Cornald, weigert toe te geven aan de zucht naar vleierij en vlucht naar een ontwikkelingsland, om daar het concept van microkrediet te ontwikkelen.

Zo begint de tragedie, in een zowel financieel als klimatologisch stormklimaat. De jonge Cornald overleeft het niet en de rest van de ‘familie Lear’ verscheurt elkaar, terwijl het bedrijf murw wordt gebeukt door de concurrentie.

De brute kracht en het geweld van Shakespeares King Lear blijven bij Tom Lanoye intact. In zijn bewerking staat de taal centraal – niet de tekst, maar de taal. Een taal van vlees en bloed, vol grillen, die de lichamen in beweging brengt.

Informatie over parking: Interparking biedt aan de bezoekers van Théâtre National een speciaal tarief « soirée » aan in de  parkings Alhambra, De Brouckère en Monnaie (5€, wijzigingen voorbehouden).
Voor elke gebruiker in de week die binnenrijdt na 18 u., geen beperking op zon- en feestdagen.
De parkingscheques dienen te worden genomen bij de ingang van Théâtre National.

 - (donderdag, 24 januari, 2019 - 20:15)

Guerre et térébenthine, van Stefan Hertmans en Jan Lauwers met de Needcompany

Taal: FR - Boventitels: Ned/Eng

Prijs voor de Universitaire Stichting: 27 €

Inschrijving

Jan Lauwers, bekend van het succesvolle De kamer van Isabella (2004), gaat een nieuwe uitdaging van formaat aan: de bewerking van een bekende, erkende en uitvoerig bekroonde tekst. De tekst van een vriend, bovendien. Stefan Hertmans baseerde zijn roman op de oude cahiers die zijn grootvader Urbain Martien hem vlak voor zijn dood toevertrouwde. Daarin beschreef Urbain de belangrijke momenten in zijn leven: de armoedige kinderjaren in het Gent van voor 1900, de gruwel van de Eerste Wereldoorlog, zijn jonggestorven grote liefde, en ook zijn ideeën over de schilderkunst die hij beoefende. Die cahiers waren een uitlaatklep, een manier om zijn verdriet te overstijgen.

In zijn bewerking vertrouwt Jan Lauwers de centrale rol van de vertelster toe aan de fantastische Viviane De Muynck. Daarnaast wordt het verhaal ook voortgestuwd door muziek (componist Rombout Willems schreef een stuk voor piano, cello en viool), dans en beeld. De voorstelling is een beklijvende evocatie van het harde leven aan het begin van de 20ste eeuw en van de brutaliteit van de oorlog. Een wereld die niet meer bestaat.

Informatie over parking: Interparking biedt aan de bezoekers van Théâtre National een speciaal tarief « soirée » aan in de  parkings Alhambra, De Brouckère en Monnaie (5€, wijzigingen voorbehouden).
Voor elke gebruiker in de week die binnenrijdt na 18 u., geen beperking op zon- en feestdagen.
De parkingscheques dienen te worden genomen bij de ingang van Théâtre National.

 - (woensdag, 30 januari, 2019 - 20:00)

Met de Universitaire Stichting naar de Opvoering van "Ouder Kind" van Raven Ruëll en Bruno Vanden Broeche, in de Koninklijke Vlmaamse Schouwburg, op 30 januari 2019.

Gesproken taal: Nederlands. Geen ondertiteling.

 Prijs Universitaire Stichting 20 € (cat. 1)

.Inschrijven en betalen voor 10/12/2018.

Inschrijvingsformulier

Meer info:

Een jongen is opgegroeid 
Met verhalen
Verhalen van zijn vader
 
Op een heldere ochtend in januari 
Staat hij
Met een trillend blad papier
In zijn handen 
Aan de deur van zijn vaders 
Werkkamer 

Hij klopt aan
Hij hoort een diep en rustig
 ‘Ja’
En gaat naar binnen. 

Welke woorden dringen zich op als vele dingen die van waarde zijn, dreigen verloren te gaan? OUDER KIND is een dialoog over bloedbanden en verbeelding. 

 - (dinsdag, 26 maart, 2019 - 20:15)

L’humanité, van Arnon Grunberg met Josse De Pauw en Kris Defoort

Taal: Fr/Ned - boventitels: Fr

Prijs voor de Universitaire Stichting: 20 €

Inschrijving

‘Geen beest is zo belasterd als de mens.’ Zo luidt de openingszin van De Mensheid Zij Geprezen, Arnon Grunbergs essay uit 2001.

Met Grunbergs theorie als uitgangspunt verschijnt Josse De Pauw op het toneel in de rol van de advocaat die de verdediging van de onterecht bekritiseerde mens op zich neemt. Samen met pianist Kris Defoort, die hem met zijn composities en improvisaties begeleidt, houdt hij een groot pleidooi waarin hij allerlei kunstenaars en denkers de mantel uitveegt. Zo verwijt hij Stanley Kubrick, Balzac, Bertolt Brecht of nog Francis Bacon dat ze louter de slechtste kanten van de mens lieten zien. In zijn poging tot rehabilitatie krijgt hij hulp van de Amerikaanse sopraan Claron McFadden.

Josse De Pauw schittert wederom in dit poëtisch-muzikale genre dat hij als geen ander beheerst. In deze grappige en briljante voorstelling laat hij de Nederlandse schrijver zelf de rol van mens spelen: onvolmaakt en alleen, als vastgeklonken aan de roeimachine waarop uit alle macht probeert aan zijn "condition humaine" te ontsnappen.

Informatie over parking: Interparking biedt aan de bezoekers van Théâtre National een speciaal tarief « soirée » aan in de  parkings Alhambra, De Brouckère en Monnaie (5€, wijzigingen voorbehouden).
Voor elke gebruiker in de week die binnenrijdt na 18 u., geen beperking op zon- en feestdagen.
De parkingscheques dienen te worden genomen bij de ingang van Théâtre National.

 - (donderdag, 16 mei, 2019 - 18:00)

Opera “Tristan & Isolde” (R. Wagner)

“Aangezien ik in mijn leven nooit echt het liefdesgeluk heb ervaren, wil ik een gedenkteken oprichten voor deze mooiste aller dromen, een werk waarin van begin tot einde deze liefde volledig tot uitdrukking kan komen”, zo schreef Richard Wagner aan Franz Liszt in december 1854. In die periode maakte hij de eerste schetsen voor Tristan und Isolde. Wagner vatte zijn opera op als een omvattende dialoog van twee geliefden, Tristan van Cornwall en de Ierse prinses Isolde, die aan koning Marke wordt uitgehuwelijkt. Tristan und Isolde is Wagners hymne aan de liefde en aan de dood, waarmee hij resoluut nieuwe wegen insloeg op harmonisch, melodisch en esthetisch vlak. Met beeldend kunstenaar Alexander Polzin ambieert Ralf Pleger, gelauwerd cineast van innoverende muziekfilms, een onderdompeling in de wagneriaanse verbinding van tekst en muziek. Een concept dat Alain Altinoglu alle ruimte biedt om deze partituur in zijn kosmische dimensie te laten weerklinken.

Prijs voor de Universitaire Stichting: cat. 1  : 144 € - cat. 2 : 119 €

Inschrijvingsformulier