Voorbije activiteiten

De Universitaire Stichting organiseert tal van activiteiten voor de leden van de Club. In deze rubriek wordt een kort verslag gegeven van enkele voorbije activiteten.

 - (09 mei 2019)

Geleid bezoek (N en F) aan de tentoonstelling "BERNARD VAN ORLEY: Brussel en de Renaissance", gevolgd door het diner in de Universitaire Stichting.

Bernard van Orley was een van de absolute spilfiguren van de renaissance in de Lage Landen. BOZAR en de grote Belgische instellingen slaan de handen in elkaar voor de allereerste belangrijke monografische tentoonstelling rond deze 16de -eeuwse kunstenaar. Van Orley was schilder aan het hof van Margaretha van Oostenrijk en Maria van Hongarije, werd overladen met opdrachten en kwam al erg jong aan het hoofd van een van de grootste ateliers van zijn tijd. Hij schilderde religieuze taferelen maar ontwierp ook wandtapijten en glasramen. Bijzondere aandacht gaat naar zijn portretten, die hem in een indrukwekkend netwerk plaatsen van politieke raadgevers, invloedrijke geestelijken en humanistische denkers. Zijn werk stond in constante dialoog met dat van tijdgenoten als Albrecht Dürer en Rafaël. 

Voor het eerst worden de werken Van Orley uit alle hoeken van de wereld samengebracht in één tentoonstelling, op de plek waar ze ooit ontstonden. Een historische kans om deze Brusselse meester te (her)ontdekken.

 - (24 apr 2019)

Op woensdag 24 april organiseert de Universitaire Stichting voor de leden een uitstap naar de omstreken van Gent, met een wandeling in een Engelse tuin en bezichtiging van een mooie collectie kleurrijke azalea’s en rhododendronseen bezoek aan de kunstcollectie De Beir (nadruk op hedendaagse Belgische kunst met werken van Jef Geys, Jan Vercruysse, Jacques Charlier, Walter Swennen e.a.), een ontvangst en pick-nick op het terras van het landgoed “ter Heide” (Merelbeke), en een bezoek aan het Museum Morfologie van de Faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Gent (de enige Vlaamse faculteit diergeneeskunde).

Het bezoek aan "Ter Heide" gaat door afwisselend in het Nederlands en het Frans, het bezoek aan het museum van de universiteit in het Nederlands. Het bezoek is vervroegd van mei naar april om de bloemen en planten in al hun pracht te kunnen zien.

Het bezoek aan "Ter Heide" wordt georganiseerd op uitnodiging van de heren Francis en Alexander De Beir, beiden leden van de Club van de Universitaire Stichting. Het landhuis “ter Heide”, een manor,  werd gebouwd rond 1880 door William Drory, een Engelsman die naar Gent kwam in 1845 om er het stadsgasnet aan te leggen. De tuinen en de azalea’s worden nog steeds beheerd en verzorgd door Diane Drory, zijn achterkleindochter.

Dr. Marjan DOOM zal ons rondleiden in het Museum Morfologie. Zij is aangesteld tot directeur van het Gents Universiteitsmuseum dat vanaf 2020 alle museale collecties van de Gentse universiteit zal bundelen. Zij zal ons tevens de doelstellingen en plannen van deze nieuwe organisatie toelichten. Meer informatie over het Museum Morfologie.

Prijs: 40 € per persoon (voor bezoeken, pick-nick en drank, en een gift aan de Hèlène De Beir Foundation)

De Hélène De Beir Foundation ijvert voor het recht op gezondheidzorg voor iedereen en is opgericht ter herinnering aan en ter ere van Hélène De Beir, die voor Artsen zonder Grenzen werkte in Afghanistan waar ze een tuberculosekliniek leidde. In 2004 werd haar wagen in een hinderlaag gelokt en werd ze vermoord op 29-jarige leeftijd. Meer informatie.

Praktisch

De deelnemers maken de verplaatsingen met eigen vervoer. Openbaar vervoer is praktisch niet mogelijk. Deelnemers die voor anderen een plaats in de auto willen aanbieden of met anderen willen meerijden, worden verzocht contact op te nemen met de Universitaire Stichting (Hilde Garmyn of Martine Lefever).

Afspraak om 10.50 u. op volgend adres: Van Laetestraat 1a, te Merelbeke.

Wegbeschrijving: komend van Brussel: Op de snelweg E40 van Brussel naar Oostende neemt u de afrit “Merelbeke” (na Erpe-Mere en Wetteren), neem onmiddellijk opnieuw rechts, na 50 meter, de afrit “Merelbeke” en op het einde van de afrit opnieuw rechts, richting Melle, enkel plaatselijk verkeer. Na 100 meter, het bos inrijden, en na 50 meter, aan de afgeknotte boom met camera, naar rechts, de aardeweg nemen. Dus: niet aarzelen: afrit Merelbeke en steeds consequent rechts aanhouden. 

 - (02 apr 2019)

De Koningin Elisabethwedstrijd, een evenement om te herontdekken

Ontmoeting met de Voorzitter van de Koningin Elisabethwedstrijd, de heer Jan Huyghebaert, op een 'meet and greet' op 2 april 2019 om 18u, met een hapje en een drankje, en  een gesprek over de vioolsessie 2019 waar jonge getalenteerde musici het beste van zichzelf geven in Flagey en het Paleis voor Schone Kunsten.

Opgericht in 1951 op initiatief van Hare Majesteit Koningin Elizabeth, werd de wedstrijd al snel een belangrijke internationale wedstrijd voor violisten, pianisten en componisten. In 1988 is de discipline voor zang toegevoegd, en in 2017 de cello. Gevestigd in Brussel, dankt de wedstrijd haar reputatie aan haar zeer strenge regels, maar ook aan de jury samengesteld van vooraanstaande musici en docenten met internationale faam.

De Koningin Elisabethwedstrijd heeft als belangrijkste doelstelling om jonge getalenteerde muzikanten te helpen bij de lancering van hun internationale carrière, door hen de mogelijkheid te bieden op te treden voor een groot publiek. Alle opvoeringen worden ook uitgezonden op radio, televisie en via internet.

De winnaars van de afgelopen 50 jaar brachten musici voort als Vladimir Ashkenazy, Gidon Kremer, Mitsuko Uchida, Vadim Repin, Frank Braley, en meer recentelijk, Nikolaj Szeps-Znaider, Marie-Nicole Lemieux, Sergey Khachatryan, Ray Chen, Boris Giltburg, Lukas Vondracek, Victor Julien Laferrière en Samuel Hasselhorn.

 - (02 apr 2019)

Geleid bezoek (N en F) aan de tentoonstelling "DUTCH SPRING: Portretten van Frans Hals - Een familiereünie", gevolgd door de lunch in de Universitaire Stichting.

De tentoonstelling brengt, voor het eerst in meer dan 200 jaar, drie fragmenten van het Portret van de familie Van Campen van meesterportrettist Frans Hals (1582– 1666) opnieuw bijeen, nadat het schilderij werd opgedeeld aan het begin van de 19de eeuw.

Tijdens de restauratie van het schilderij Drie kinderen met een bokkenwagen van Frans Hals uit de collectie van de KMSKB, werd een opmerkelijke theorie bevestigd: het werk maakte oorspronkelijk deel uit van een groter familieportret dat Hals schilderde voor lakenhandelaar Gijsbert Van Campen. Twee andere delen van het portret werden opgespoord in het Toledo Museum of Art (Ohio, VS) en een Europese privécollectie.

Het herenigde meesterwerk wordt geconfronteerd met de enige andere drie familieportretten van Frans Hals. Deze tweede reünie, eveneens een unicum, toont aan dat deze virtuoze kunstenaar ook in dit genre traditionele conventies doorbrak en daarmee bakens verzette in de westerse schilderkunst.

DUTCH SPRING

Na een langverwachte renovatie en in het kader van het Rembrandtjaar, openen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België de zalen gewijd aan de uitzonderlijke permanente collectie van de Hollandse School. Tegelijkertijd zetten twee tijdelijke tentoonstellingen het artistieke talent van Nederland verder in de kijker. (Her)ontdek de meester-schilders van de Gouden Eeuw, de familieportretten geschilderd door Frans Hals, en een kabinet met prachtige 18de-eeuwse tekeningen!

 - (26 mrt 2019)

Geleid bezoek (N/F) aan de tentoonstelling "Pictura loquens", samen met de voorstelling van enkele bijzondere werken van de bibliotheek, gevolgd door een "afternoon tea". Deze activiteit wordt georganiseerd op voorstel van en in samenwerking met de heer Charles Prion Pansius, lid van onze Club en vice-voorzitter van de Société royale des bibliophiles et iconophiles de Belgique.

De tentoonstelling Pictura loquens is opgevat als een ode aan sprekende beelden, zoals die werden gedrukt in oude boeken door uitgevers die actief waren in de Nederlanden en in Luik of vastgelegd in prenten van kunstenaars afkomstig uit die streken, van de vijftiende tot en met de achttiende eeuw. 
De Bibliotheca Wittockiana is het enige museum ter wereld dat hoofdzakelijk gewijd is aan de boekbindkunst. Men bewaart er een unieke verzameling boekbanden die een stijlevolutie tonen doorheen vijf eeuwen boekbinden, van de Renaissance tot de hedendaagse creaties.
Praktisch:
Plaats: Bibliotheca Wittockiana, Museum van Boekkunsten en Boekband, Bemelstraat 23, 1150 Brussel.
Bereikbaarheid met openbaar vervoer:
Metro lijn 1, halte 'Montgomery',
Tram 38 of 44, halte 'Jules César' of 'Chien vert'
Bus 36, halte 'Atlantique'.
 - (12 mrt 2019)

Lunch-debat met prof. Dr. Steven Van Hecke (Vergelijkende en Europese Politiek KU Leuven) en prof. Dr. Mario Télo (Département de Science Politique ULB).
Inleidingen in het Engels, discussie Ned/Fr/E.
Moderator prof. Laurent Van Depoele.

Volgende problematiek werd beproken:

1.     Welke is de mogelijke nieuwe samenstelling van het EP na het wegvallen van de Britse zetels en de gewijzigde zetelverdeling, vooral rekening houdende met de verwachte sterke opkomst van euro-sceptische, populistische en zelfs anti-europese partijen. Zal dank zij de samenwerking met “En Marche” van President Macron de ALDE-fractie  een belangrijkere rol spelen? Zullen deze mogelijke wijzigingen een einde maken aan het klassieke machtsoverwicht van christen-democraten (EVP) en sociaal-democraten (SED)? Blijft het concept van de “spitzenkandidaten” houdbaar rekening houdend met art. 17§7 van het EU-Verdrag waardoor theoretisch een clash kan ontstaan tussen de Europese Raad en het EP?

2.     Hoe stellen de belangrijkste Europese politieke formaties zich op met betrekking tot de key issues die de komende vijf jaar het Europese beleid zullen domineren : migratie, klimaat en vergroening van de economie, ecologie en sociaal beleid, buitenlands- en defensiebeleid,  een evolutie naar “meerdere Europa’s” (Hanzelanden, Visigrad landen…) en de aanpassingen van het Europese raderwerk….?

 - (31 jan 2019)

De leden van de Club van de Universitaire Stichting en hun partner werden uitgenodigd op de Nieuwjaarsreceptie op donderdag 31 januari 2019 om 17.30 u

Tijdens de receptie werd de 100e verjaardag van het einde van de Eerste Wereldoorlog in herinnering gebracht door een toespraak van Prof. Sophie De Schaepdrijver, met als titel "Van bezetting naar bevrijding? Bezet West- en Oosteuropa, 1918-1920".

Sophie De Schaepdrijver is titularis van de Walter L. and Helen P. Ferree leerstoel in moderne Europese geschiedenis aan The Pennsylvania State University (VS). Voor 2018-2020 is zij tevens als gasthoogleraar verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel. Zij is auteur van meerdere bekroonde werken over de Eerste Wereldoorlog. Haar meest recente boek is Gabrielle Petit: dood en leven van een Belgische spionne tijdens de Eerste Wereldoorlog (Amsterdam-Antwerpen, 2018). In 2016 verleende Z.M. Koning Filip haar de titel van barones. 

Korte inhoud:
Veertig miljoen Europeanen beleefden de Eerste Wereldoorlog onder een militair bezettingsregime. Uitgestrekte delen van het continent, van Lille in het Westen tot Rostov in het Oosten, waren bezet. De ervaring van bezetten en bezetters vertoont veel parallellen tussen Oost en West. Maar een kloof opende zich bij de “bevrijding” – de term alleen al betekent iets heel anders in West- dan in Oosteuropa. Deze korte lezing gaat in op wat het einde van bezettingen voor beide delen van het continent betekende.

 - (30 jan 2019)

Met de Universitaire Stichting naar de Opvoering van "Ouder Kind" van Raven Ruëll en Bruno Vanden Broeche, in de Koninklijke Vlmaamse Schouwburg, op 30 januari 2019.

Gesproken taal: Nederlands. Geen ondertiteling.

Meer info:

Een jongen is opgegroeid 
Met verhalen
Verhalen van zijn vader
 
Op een heldere ochtend in januari 
Staat hij
Met een trillend blad papier
In zijn handen 
Aan de deur van zijn vaders 
Werkkamer 

Hij klopt aan
Hij hoort een diep en rustig
 ‘Ja’
En gaat naar binnen. 

Welke woorden dringen zich op als vele dingen die van waarde zijn, dreigen verloren te gaan? 
OUDER KIND is een dialoog over bloedbanden en verbeelding. 

 - (24 jan 2019)

Guerre et térébenthine, van Stefan Hertmans en Jan Lauwers met de Needcompany

Taal: FR - Boventitels: Ned/Eng

Jan Lauwers, bekend van het succesvolle De kamer van Isabella (2004), gaat een nieuwe uitdaging van formaat aan: de bewerking van een bekende, erkende en uitvoerig bekroonde tekst. De tekst van een vriend, bovendien. Stefan Hertmans baseerde zijn roman op de oude cahiers die zijn grootvader Urbain Martien hem vlak voor zijn dood toevertrouwde. Daarin beschreef Urbain de belangrijke momenten in zijn leven: de armoedige kinderjaren in het Gent van voor 1900, de gruwel van de Eerste Wereldoorlog, zijn jonggestorven grote liefde, en ook zijn ideeën over de schilderkunst die hij beoefende. Die cahiers waren een uitlaatklep, een manier om zijn verdriet te overstijgen.

In zijn bewerking vertrouwt Jan Lauwers de centrale rol van de vertelster toe aan de fantastische Viviane De Muynck. Daarnaast wordt het verhaal ook voortgestuwd door muziek (componist Rombout Willems schreef een stuk voor piano, cello en viool), dans en beeld. De voorstelling is een beklijvende evocatie van het harde leven aan het begin van de 20ste eeuw en van de brutaliteit van de oorlog. Een wereld die niet meer bestaat.

Informatie over parking: Interparking biedt aan de bezoekers van Théâtre National een speciaal tarief « soirée » aan in de  parkings Alhambra, De Brouckère en Monnaie (5€, wijzigingen voorbehouden).
Voor elke gebruiker in de week die binnenrijdt na 18 u., geen beperking op zon- en feestdagen.
De parkingscheques dienen te worden genomen bij de ingang van Théâtre National.

 - (08 jan 2019)

Dans met Anne Teresa De Keersmaeker, Rosas, B'rock Orchestra, Amandine Beyer) 

De zes Brandenburgse concerten (J.S. Bach)

Toen Anne Teresa De Keersmaeker in 1980 in New York aan Violin Phase werkte, speelde er naast de muziek van Steve Reich slechts één andere opname in de studio: de Brandenburgse Concerten van Bach. “Zijn muziek draagt voor mij als geen ander de beweging, de dans in zich, en weet de grootste abstractie te combineren met een concrete, lichamelijke en misschien juist daardoor ook transcendente dimensie.” In de zes concerti grossi gebruikt Bach de instrumenten uit het barokorkest in verschillende, vaak gedurfde constellaties. Hiertegenover zet De Keersmaeker zestien dansers uit verschillende Rosasgeneraties. Na de creatie Mitten wir im Leben sind/Bach6cellosuiten en net als in Vortex Temporum (2013), benadert ze de muziek als partituur voor de dans, waardoor Bachs polyfonische meesterschap als het ware wordt belichaamd. De concerti worden live uitgevoerd door het barokensemble B’Rock. Violiste Amandine Beyer, met wie De Keersmaeker reeds de voorstelling Partita 2 maakte, neemt de muzikale leiding op zich.

Pagina's