Besturen in tijden van pandemie: de Spaanse Griep (1918-20)

In opvolging van het webinar van 11 maart 2021 over de pest in Doornik in de 14e eeuw en de ermee gepaard gaande overheidsmaatregelen, organiseerde de Universitaire Stichting een webinar over een meer recente pandemie “de Spaanse Griep” in 1918-1920. Over deze pandemie hebben velen van ons horen spreken door onze ouders of grootouders, maar we hebben nu maar, door de corona-pandemie, een duidelijk gevoel gekregen wat een dergelijke pandemie voor de gemeenschap betekent.
De Spaanse Griep heeft voor de Universitaire Stichting een bijzondere betekenis, daar de Universitaire Stichting ontstaan is ten tijde van de pandemie. Inderdaad, de Universitaire Stichting is formeel opgericht in 1920 en heeft haar activiteiten aangevat in 1921. Ze herdenkt dus haar 100-jarig bestaan in volle lockdown periode.
Het webinar over de “Spaanse Griep” werd georganiseerd op dinsdag 20 april 2021 van 13 u. tot 14.30 u. De inleidingen werden gegeven door de professoren Isabelle Devos (UGent) en Sophie Vanwambeke (UCLouvain). De lezingen werden alternerend gehouden in het N en het F.

Voor de ppt-presentatie, klik hier.

Voor de video-opname van de uiteenzettingen, klik hier.