Club Activiteiten

De Universitaire Stichting biedt elk jaar een ruim aanbod van kwaliteitsvolle activiteiten aan de Club-leden aan.
Voor meer informatie klik op de foto of de titel.

 - (dinsdag, 17 juni, 2025 - 19:30)

Het is geleden sedert het Covid-tijdperk dat de Universitaire Stichting een opera aanbood. We eindigen het muzikale seizoen 24-25 op dinsdag 17 juni 2025 om 19.30 u. met de feestelijke uitvoering van de ophefmakende opera "Carmen" van Georges Bizet, voor het eerst opgevoerd 150 jaar geleden. 

We hebben voorbehouden plaatsen in verschillende categorieën:

Cat. Gold:   175€ (centraal middenbalkon 1)
Cat A:          145€ (parterre of 1e zijbalkon naar het midden toe)
Cat B:          129€ (2e middenbalkon 1e rij of zijbalkon 1e verdieping).

Voor alle categorieën hebben we een beperkt aantal goede plaatsen. OP=OP.
Inschrijven en betalen vóór 2 april 2025 bij de Club van de Universitaire Stichting op rekeningnummer BIC GEBABEBB/IBAN BE21 2100 7148 4103 (BNP PARIBAS-FORTIS).
Na deze datum worden de niet-betaalde plaatsen geannuleerd en kunnen geen tickets meer gevraagd worden. Enkel de betaling geldt als inschrijving. De eerst betaalde plaatsen van leden met partner hebben voorrang!

Inschrijvingsformulier.

Over de opera

Si je t’aime, prends garde à toi !
Duidelijker kan Carmen niet zijn: het is oppassen wanneer ze haar zinnen op je heeft gezet. Wanneer Don José helemaal in haar ban raakt, kijkt ook zij maar beter uit: in de arena van de hartstocht kan toxische jaloezie gevaarlijk uithalen …
Georges Bizets opéra-comique werd bij de première in 1875 nog op onbegrip onthaald, maar groeide uit tot een klassieker waarvan de melodieën – en de clichés – verankerd raakten in de collectieve verbeelding. Zoek in deze productie echter geen bohémiennes, tabaksfabriek of Sevilliaans volksfeest! Regisseur Dmitri Tcherniakov (Het sprookje van Tsaar Saltan) plaatst de Carmen-mythe binnen een originele raamvertelling en voert de opera op als een therapeutisch experiment voor emotioneel uitgeputte mensen van vandaag. Een ogenschijnlijk eenvoudig rollenspel ontaardt al snel in een oncontroleerbare dynamiek, waarbij een door passie verteerde man zijn personage niet meer kan loslaten. Nathalie Stutzmann, die in 2022 een opmerkelijk Muntdebuut maakte met Pikovaja Dama, leidt het orkest met minstens zo veel vuur door de partituur.

De uitvoering

Opéra-comique en quatre actes
Livret d’Henry Meilhac & Ludovic Halévy
d’après la nouvelle de Prosper Mérimée
Creatie Opéra Comique, Paris, 3.3.1875
Dialogen herwerkt door Dmitri Tcherniakov

Muzikale leiding   NATHALIE STUTZMANN
Regie en decor    DMITRI TCHERNIAKOV
Kostuums            ELENA ZAITSEVA
Belichting            GLEB FILSHTINSKY
Koorleider           EMMANUEL TRENQUE

Carmen               ÈVE-MAUD HUBEAUX
Don José            MICHAEL FABIANO
Micaëla               ANNE-CATHERINE GILLET
Escamillo            EDWIN CROSSLEY-MERCER
Zuniga                CHRISTIAN HELMER
Moralès              PIERRE DOYEN
Frasquita            LOUISE FOOR (MM Laureate)
Mercédès           CLAIRE PÉRON
Le Dancaïre       GUILLAUME ANDRIEUX
Le Remendado  ENGUERRAND DE HYS
L’Administrateur PIERRE GRAMMONT

Symfonieorkest en koor van de Munt
Kinder- en jeugdkoren van de Munt o.l.v. Benoît Giaux
Productie FESTIVAL D’AIX-EN-PROVENCE (2017)
Coproductie
DE MUNT
LES THÉÂTRES DE LA VILLE DE LUXEMBOURG
PHILADELPHIA OPERA

 - (woensdag, 14 mei, 2025 - 08:00 tot donderdag, 29 mei, 2025 - 17:00)

Japan is als een andere planeet ... een planeet gemaakt van opvallende contrasten.

De Universitaire Stichting organiseert voor haar leden een 14-daagse rondreis in Japan.
Deze reis zal doorgaan van 14 tot 29 mei 2025.
De reis wordt geleid door mevrouw Els Claeys, Japanologe en sociologe. 

Een aantal inleidende lezingen en bezoeken zijn in voorbereiding. 

Zie hieronder de links naar het (voorlopig) programma, de reisvoorwaarden  en het inschrijvingsformulier.

NOG ENKELE PLAATSEN.

 - (donderdag, 27 maart, 2025 - 18:00)


Donderdag 27 maart 2025 om 18ulezing « Les doctorats honoris causa attribués au Général de Gaulle en 1945 » met Jean-Paul Sculier (médecin, professeur émérite à la Faculté de Médecine de l’Université Libre de Bruxelles) en Michel Willem (ingénieur civil, professeur émérite à l’Université catholique de Louvain) (enkel in het F) – gevolgd door een hapje en een drankje.

Meer informatie volgt.

 

 

 - (dinsdag, 11 maart, 2025 - 12:00)


Dinsdag 11 maart 2025 om 12ulunch-debat met prof. Christiane Gruber (Université de Michigan) over "Images et idoles en islam : un débat de longue date" en met Dr. Matthieu Somon (chercheur qualifié à l’UCLouvain) over  « Le débat des images au temps des Réformes protestantes et catholiques ». Moderator : Prof. Mehdi Azaiez (UCLouvain) (enkel in het F).

Meer informtie volgt.

 

 - (donderdag, 30 januari, 2025 - 17:30)


De leden van de Club van de Universitaire Stichting en hun partner worden uitgenodigd op de Nieuwjaarsreceptie op donderdag 30 januari 2025 om 17.30 u.

Inschrijvingsformulier.

De Nieuwjaarsreceptie wordt ingeleid door Cécile Dubois en Werner Adriaenssens met een causerie (N/F) over "Art Déco Brussel 2025", ter gelegenheid van 100 jaar Art Déco in Brussel, met Paul Dujardin als moderator.

Werner Adriaenssens en Cécile Dubois zijn co-commissaris voor de Koning Boudewijnstichting van de tentoonstelling die in juni 2025 zal geopend worden in het  BELvue Museum: Art Déco. Veranderende samenleving in stijl.

Honderd jaar geleden startte in Parijs een designrevolutie: de Art Déco. Deze stijl, gelanceerd op een grote tentoonstelling in 1925, domineerde de roaring twenties en bleef invloedrijk tot de Tweede Wereldoorlog. Ook Brussel omarmde deze iconische stroming. Werner Adriaenssens en Cécile Dubois duiken in de geschiedenis, de oorsprong en de Brusselse meesterwerken van Art Déco.

Werner Adriaenssens, doctor in Archeologie en Kunstwetenschappen (VUB), is sinds 2000 conservator bij de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis (KMKG). Hij beheert de collecties 20ste eeuw en leidt sinds 2021 het departement Decoratieve Kunsten. Als hoogleraar aan de VUB (sinds 2009) en auteur van toonaangevende werken zoals De Wolfersdynastie (2006) staat hij bekend om zijn vernieuwend onderzoek naar Belgische art nouveau en art deco. Hij was commissaris van prestigieuze tentoonstellingen en werkt momenteel aan de permanente opstelling van de Belgische Art-Nouveau- en Art Déco-collecties in de KMKG (opening 13/06/2025).

Cécile Dubois is licentiaat geschiedenis (Saint-Louis & ULB) en is organisator van rondleidingen en erfgoedevenementen. Jaarlijks organiseert ze de Beurs voor Art Nouveau- en Art Déco-objecten (Schaarbeek). Ze is voorzitter van de vzw Brussels Art Déco Society. Ze is tevens de auteur van diverse werken, waaronder de gidsen Brussels Art Déco en Brussels Art Nouveau, en het prachtige boek L’Art nouveau à Bruxelles - Demeures intemporelles (éditions Racine). Voor 2025, het jaar van de Art Déco, bereidt ze een nieuw boek voor over Art Déco-interieurs in Brussel, waarin de Universitaire Stichting zal verschijnen.

 

 - (woensdag, 15 januari, 2025 - 10:00)

Woensdag 15 januari 2025Dagbezoek aan Antwerpen – met geleide bezoeken aan tentoonstellingen gewijd aan ENSOR met commissarissen/curatoren (afwisselend N/F) – in samenwerking met prof. dr. Francisca Vandepitte (VUB - conservator Moderne kunst KMSKB). 
Tentoonstelling "Ensors stoutste dromen. Het impression­isme voorbij" in het KMSKA, begeleid door Dr. Herwig Todts.
Tentoonstelling "Ensors staten van verbeelding" in het Museum Plantin-Moretus, begeleid door Mevrouw Willemijn Stammis.

Voor elke tentoonstelling een groep van 15 personen om 10 uur en een groep om 14 uur.

Om 12 uur een gezamelijke lunch in “Ristorante Renaissance”, Nationalestraat 32, 2000 Antwerpen

 

KMSKA : Ensors stoutste dromen. Het impression­isme voorbij met commissaris Dr. Herwig Todts

Het Ensorjaar 2024 zou niet compleet zijn zonder een expo in het KMSKA. In Ensors stoutste dromen. Het impressionisme voorbij krijg je een totaalbeeld op James Ensor als baanbrekende kunstenaar. Je ontdekt Ensors eigen meesterwerken uit de hele wereld naast die van de internationale kunstenaars met wie hij zich wil meten. Want bovenal wil Ensor altijd de beste zijn. Zelfs al heten zijn concurrenten Edouard Manet of Edvard Munch. 

Ensors fantasierijke geest neemt je op sleeptouw door zijn wondere universum van woeste visioenen, carnaval en zwanse. In Ensors voetsporen volg je hoe hij zijn creativiteit ontplooit, om uit te groeien tot een rebelse gamechanger. Die zelf de spelregels van de kunst bepaalt. Hij stapt daarbij resoluut weg van het klassieke Europese schoonheidsideaal, en het impressionisme dat hem eerst zo fascineerde. Om uiteindelijk anderen te beïnvloeden met zijn droombeelden of expressieve kleurkeuzes, zoals Emil Nolde. Ensors stoutste dromen toont die artistieke evolutie via de grote mijlpalen die Ensors carrière bepaalden. Voor het eerst zij aan zij met Claude Monet en Auguste Renoir, van wie hij de lichteffecten afkijkt, zelfs al vindt hij de inhoud van hun werk te braaf.

Ensor beperkt zich niet tot schilderen. Hij laat zijn experimenteerdrift ook los op gedetailleerde tekeningen en krachtige etsen. Of hij creëert de ambitieuze Verzoeking van de heilige Antonius, een gigantische collage van 51 vellen papier, gevuld met een hallucinante mix van maatschappijkritiek, wetenschap en techniek. Een absoluut kunstenaarsmanifest dat overkomt uit Chicago.

En altijd weet Ensor te verrassen door zijn contrasten tussen het komische en het sinistere, het verfijnde en het wilde, de gezellige burgersalons en de enge skeletten, in een wereld doordrenkt van wrange satire. In Ensors werken voel je de hartslag van de opwindende late 19de eeuw. Een tijd die niet zo veel verschilde van de onze, met sociale en politieke omwentelingen, verbluffende technische innovaties en massaspektakels. Voor het eerst duiken we diep in de symbiotische relatie tussen Ensor en de populaire cultuur. Zo was Ensor was betoverd door de rondtrekkende laterna magica, één van de voorlopers van de film. Op die manier dringt Ensor door tot ons dagelijks leven, van jou en mij, van iedereen. 

Het museum heeft de grootste en meest diverse Ensorcollectie ter wereld. Bovendien huist ook het Ensor Research Project hier, hét kenniscentrum rond de meester. Het KMSKA is daarmee de perfecte plek voor dit once-in-a-lifetime eerbetoon aan één van de vaders van het internationale modernisme. 

 

Museum Plantin-Moretus : Ensors staten van verbeelding met commissaris mevrouw Willemijn Stammis

Het Museum Plantin-Moretus presenteert Ensors staten van verbeelding over Ensors opmerkelijke grafische avontuur. Hoe maakte Ensor prenten? Welke technieken gebruikte hij? Op welke manier experimenteerde hij met dit medium en bij welke oude meesters haalde hij hiervoor de mosterd?

De jonge Ensor experimenteert enkele jaren uitbundig met etstechnieken. Zelf zegt hij hierover: “Oefening baart kunst! Zeker voor het etsen. Ervaring ontbreekt en vereist herhaalde probeersels en inspanningen.”In korte tijd ontwikkelt Ensor een unieke benadering van het medium. Met voorgangers als Rembrandt in zijn achterhoofd slaat Ensor een geheel eigen weg in. Zijn atelier wordt een proeflabo voor experimenten waar ook het toeval soms een rol speelt.

Ensors staten van verbeelding brengt voor het eerst de meest opmerkelijke resultaten van deze experimenten bij elkaar: voorbereidende tekeningen, koperplaten en verschillende staten van prenten. We tonen unieke drukken op perkament en gekleurd satijn. Ensor transformeert afdrukken tot unieke kunstwerken door ze handmatig in te kleuren met kleurpotlood, krijt en waterverf. Zo duiken er onverwachte details op, ontstaat er diepte in grote mensenmassa’s en krijgen nieuwe gestalten vorm.

Tegelijkertijd zal in het 18de-eeuws leeskabinet van ons museum ingezoomd worden op Ensor en Verhaeren door middel van de mini-expo Ensor gefileerd door de gevaarlijke koks. Deze mini-expo vertrekt vanuit de bijzondere Verhaeren-collectie die wij bewaren en tot nog toe weinig in de aandacht kwam. Centraal staat hier de bijzondere tekening Les cuisiniers dangereux van Ensor uit deze verzameling.

 - (donderdag, 5 december, 2024 - 14:00)

In het Ethisch Forum 2024 van de Universitaire Stichting werd een gedachtenwisseling gehouden over de criteria voor het aanwerven en bevorderen van het academische personeel aan de universiteiten, met als titel

TOWARDS A REVOLUTION IN THE ASSESSMENT OF ACADEMICS ? 

Het Ethisch Forum 2024 ging door op donderdag 5 december 2024 van 14 tot 18 u. in de Universitaire Stichting.
Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van het Ethisch Forum.

 

 - (woensdag, 26 juni, 2024 - 18:00)

Woensdag 26 juni 2024 (ipv Woensdag 5 juni) om 18 u: In dit feestelijk Ensor-jaar laten we graag een Ensorkenner aan het woord. Dr. Herwig Todts, senior curator in het KMSKAntwerpen, onderhield de leden en genodigden oover "Verrukkelijke turbulentie: nieuwe perspectieven op de kunst van James Ensor". De causerie (N/F) werdingeleid en geanimeerd door Prof. Francisca Vandepitte, Conservator Moderne kunst KMSKB, deeltijds docent aan de VUB.

Na de causerie volgde een hapje en een drankje.

De Causerie

Wanneer we het over Ensor hebben, dan gaat het bijna altijd over “de getormenteerde, rebelse, excentrieke eenzaat achter het masker”. Die biografische obsessie is niet factcheckproof en verhindert bovendien een goed begrip van zijn kunst. Ensor was om te beginnen parttime kunstenaar die bovendien hoofdzakelijk op verplaatsing in Brussel speelde. Doelbewust, nagenoeg projectmatig, realiseerde hij een uiterst gevarieerde oeuvre. Ensor was veel meer dan “le peintre des masques”. Maar we mogen zijn multimediale uitstappen als musicus, schrijver en “literair performer” ook niet uit het oog verliezen. Een grondige analyse van Ensors geschriften, brieven en teksten, nieuw stilistisch en materiaal-technisch onderzoek, laten ons toe om Ensors vernieuwende, af en toe baanbrekende zoektocht naar “verrukkelijk turbulente” beelden beter te begrijpen. 

De spreker

Herwig Todts (1958) studeerde kunstgeschiedenis bij de Ensorkenner Marcel De Maeyer aan de universiteit Gent en promoveerde tot doctor in de kunstwetenschappen op een proefschrift getiteld “James Ensor occasioneel modernist. Ensors maatschappelijke en artistieke opvattingen en de interpretatie van zijn kunst.” Hij Is senior curator in het KMSKantwerpen. Hij publiceerde en organiseerde tentoonstellingen in binnen- en buitenland over beeldende kunsten in de 19de en 20ste eeuw, het Naturalisme in Europa, Henri De Braekeleer, James Ensor, Rik Wouters, Maurice Gilliams. Hij was Gastdocent kunsthistorisch onderzoek Universiteit Utrecht Geesteswetenschappen en leidt het Ensor Research Project van KMSKA in samenwerking met Universiteit Antwerpen (Axis).

 

 - (zaterdag, 23 september, 2023 - 20:00 tot maandag, 23 juni, 2025 - 20:00)

De Universitaire Stichting biedt de leden een selectie van 20 hoogwaardige concerten aan, tegen een voordelig ledentarief met mooie korting. We hebben 20 concerten uitgekozen, de meeste internationaal. Voor bepaalde concerten hanteert BOZAR echter een ander zaalplan met minder goede plaatsen in cat. 2, vandaar onze keuze voor 1e cat. met ongeveer 20% korting. Zitplaatsen zijn voornamelijk op het 1e frontbalkon, corbeille of zetels. Om zeker te zijn van goede plaatsen hebben wij reeds een optie genomen op een aantal plaatsen. Zodra de inschrijving is gesloten, worden de niet-verkochte tickets teruggegeven. Inschrijven en betalen voor 11/09/2024. First come, first served. Betalen op rek. BE21 2100 7148 4103 (BNP PARIBAS-FORTIS) . Enkel de betaling geldt als inschrijving. De eerst betaalde plaatsen hebben voorrang!
Door deze link te klikken verkrijgt u het programma van de door ons geselecteerde concerten. 
Inschrijvingsformulier.