Tentoonstelling "Marat assassiné"

"In de coulissen van het museum…De moord op Marat. Een nieuwe kijk op het  meesterwerk van Jacques-Louis David (1748-1825)" in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Bezoek aan de focustentoonstelling en aan het laboratorium voor materiaal-technisch onderzoek van kunstwerken met Prof. dr. David Strivay &  dr. Catherine Defeyt,  Centre Européen d’Archéometrie, ULiège (F), met inleiding en begeleiding van het bezoek door Dr. Francisca Vandepitte, Conservator moderne kunst KMSKB (N), tevens part-time docent aan de VUB. Het bezoek werd gevolgd door de lunch in de Universitaire Stichting. 

Meer informatie over de tentoonstelling

Focustentoonstelling: De moord op Marat van Jacques-Louis David (1748-1825)

Één concept, drie pistes:
 
1. Het kunstwerk
 
Omwille van zijn uitzonderlijke historische en kunsthistorische betekenis behoort De moord op Marat het meesterwerk van de Franse neoclassicist Jacques-Louis David tot de top van het internationaal artistiek patrimonium. Hoewel er al een spreekwoordelijke bibliotheek volgeschreven is over dit icoon van de Franse revolutie, blijft het onderzoekers fascineren en inspireert het kunstenaars tot op vandaag. Met verve heeft David immers een complex verhaal rond een politieke moord omgezet in een tijdloos beeld van seculier martelaarschap en Verlichting. Bestemd voor de vergaderzaal van de Convention nationale werd het kunstwerk in een recordtempo gerealiseerd tussen juli en oktober 1793. Samen met het slachtoffer zetelde de kunstenaar in de grondwetgevende vergadering; ze deelden immers hun republikeinse opinies. Wanneer het Franse koningshuis na de val van Napoleon weer aan de macht komt, ging de kunstenaar in ballingschap in Brussel, waar hij tot zijn overlijden in 1825 woonde en werkte. Om veiligheidsredenen werd De moord op Marat aan het oog van nieuwsgierigen onttrokken en ging het voor lange tijd ondergronds. Uit erkentelijkheid voor de gastvrijheid die David in Brussel mocht genieten legateerde zijn kleinzoon het in 1886 aan de Belgische Staat. Sinds 1893 maakt het deel uit van de collecties van de KMSKB.
 
2. Materieel-technisch onderzoek
 
In het kader van het project Face to face. Menselijke gezichten gezien door het prisma van de technical art history (i.s.m. het Centre Européen d’Archéométrie, ULiège) is dit belangrijke kunstwerk aan een uitgebreid materiaal – technisch onderzoek onderworpen. Hiervoor zijn nieuwe niet-invasieve fysio-chemische en wetenschappelijke beeldvormingstechnieken ingezet. De eerste resultaten bieden al nieuwe inzichten in het creatief proces en leveren informatie over de materiële biografie van het kunstwerk. Vergelijkingsmateriaal is hierbij van groot nut. Daarom zijn in de tentoonstelling o.m. drie van de vier gekende atelierreplieken te zien die onder toezicht en in het atelier van de kunstenaar zijn vervaardigd en die in Franse musea worden bewaard . De integrale resultaten van het onderzoek vormen het onderwerp van een publicatie die verschijnt in 2023.
 
3. Blijvend modern
 
De moord op Marat heeft meerdere generaties uitgesproken moderne kunstenaars geïnspireerd, van Pablo Picasso tot Ai Wei Wei en Gavin Turk tot Rachel Labastie. Overeenkomstig de focus van hun kunstscheppen verschuift het accent van politieke dissidentie, een pleidooi voor democratie en feministische strijd naar art about art. Een actueel ensemble rondt de presentatie af.
 
Deze focustentoonstelling werd opgezet naar aanleiding van het Franse voorzitterschap van de Europese Unie. Met begeleidende publicatie